Podczas przeglądania ofert noclegów można natknąć się na podział hoteli według gwiazdek i choć w teorii każdy wie, że im więcej gwiazdek, tym standard hotelu wyższy, warto zrozumieć, co konkretnie oznaczają i za co gwiazdki hotelowe są przyznawane.
Spis treści
- Gwiazdki hotelowe – kto przyznaje te odznaczenia?
- Co znaczą gwiazdki hotelowe w Polsce? Proces i historia
- Gwiazdki hotelowe – za co jakie oznaczenia?
Gwiazdki hotelowe – kto przyznaje te odznaczenia?
W Polsce kontrole jakości hoteli są obowiązkowe, podobnie jak w Holandii, Belgii, Włoszech czy Hiszpanii, w przeciwieństwie do krajów takich jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania, gdzie przystąpienie do procedury przyznawania gwiazdek jest całkowicie dobrowolne. W niektórych państwach można także spotkać się z odmiennym systemem oznaczania jakości hoteli – np. w Grecji oznacza się je literami. Z kolei kraje skandynawskie nie stosują gwiazdek, więc szukając hotelu w Szwecji, Finlandii czy Norwegii trzeba sugerować się opisem, nie prostymi oznaczeniami.
Co znaczą gwiazdki hotelowe w Polsce? Proces i historia
W Polsce przyznawaniem gwiazdek zajmują się marszałkowie województw i to oni mogą klasyfikować odpowiednio obiekty wypoczynkowe. Powołana zostaje komisja specjalistów z różnych dziedzin związanych z hotelarstwem, często poszerzona o przedstawicieli Sanepidu, a nawet Straży Pożarnej. Komisja skupia się na najważniejszych aspektach regulowanych ustawowo, ocenia zatem nie tylko wystrój wnętrz czy usługi dodatkowe, lecz także otoczenie, oświetlenie, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, obecność schodów przeciwpożarowych i inne aspekty ściśle związane z bezpieczeństwem gości. Dlatego odpowiadając na pytanie o gwiazdki hotelowe – za co są przyznawane – oprócz estetyki i wygody w kluczowych punktach należy wymienić właśnie bezpieczeństwo.
Czytaj także: Chrzciny w hotelu – czy to dobry pomysł?
Gwiazdki hotelowe – za co jakie oznaczenia?
Aby wyklarować, jak wygląda system gwiazdek hotelowych w Polsce, przybliżymy w skrócie wymagania właściwe każdemu poziomowi.
Hotele 1-gwiazdkowe
To hotele o najniższym standardzie, jednak i one muszą spełniać konkretne wymagania, by w ogóle móc posiadać w nazwie słowo “hotel”. Wśród nich jest określona minimalna wielkość pokoju 2-osobowego (10m2), obecność recepcji wraz z hallem o wielkości co najmniej 10 m2, a także podstawowe wyposażenie pokoju (w tym lampka nocna, szafa, biurko albo stolik, krzesło, gniazdko elektryczne itp.) i łazienki (wanna lub prysznic, umywalka, lustro, toaleta, kosz na śmieci, mydło, ręczniki), parking lub miejsce postojowe, śniadania, ogrzewanie, dostęp do zimnej i ciepłej wody, przechowalnia bagażu i sprawnie działający system sprzątania oraz wymiany pościeli i ręczników.
Hotele 2-gwiazdkowe
Gwiazdki hotelowe – co oznaczają dwie? To już odrobinę wyższy standard; taki hotel musi posiadać wszystko to, co 1-gwiazdkowy, a oprócz tego większe pokoje (12m2 dla pokoju 2-osobowego) i bar kawowy.
Hotele 3-gwiazdkowe
Muszą spełniać wszystkie warunki poprzednich gwiazdek, każdy pokój musi posiadać łazienkę, w pokoju ma znaleźć się telewizor, telefon, woda mineralna w butelce, ręcznik kąpielowy. W budynku musi się także znajdować restauracja z możliwością room service, czyli podawania posiłków minimum 18 godzin w ciągu doby. Konieczne są także usługi prania i prasowania ubrań, a także miejsce prowadzące sprzedaż kosmetyków.
Hotele 4-gwiazdkowe
Za co gwiazdki hotelowe przyznaje się w większej liczbie niż trzy? Hotele 4-gwiazdkowe, takie jak Grand Ascot, muszą posiadać pokoje 2-osobowe o minimalnej wielkości 16m2, a hall recepcyjny – min. 40m2. Obowiązkowa jest także klimatyzacja, fotel lub sofa w pokoju, minibarek lub lodówka, a także suszarka do włosów. Spośród usług dodatkowych muszą znaleźć się co najmniej 2 (basen, sauna, siłownia, solarium czy SPA), a pościel i ręczników powinna być wymieniana codziennie. Parking jest obowiązkowy i strzeżony.
Hotele 5-gwiazdkowe
To hotele o najwyższym standardzie, gdzie pokój 2-osobowy ma mieć co najmniej 18m2, hall 50m2. Obowiązkowe wyposażenie pokoju to sejf, w łazience musi znajdować się waga oraz telefon. Oprócz tych wymogów komisja zwraca uwagę na lokalizację, profesjonalizm obsługi, sposoby płatności na recepcji, dodatkowe usługi (takie jak organizacja bankietów) czy wystrój.
Czytaj również: Jakie jest ryzyko zarażenia COVID-19 w hotelu?